Ojcowski Park Narodowy: Dolina Sąspowska, Ojców i Pieskowa Skała

Okolice Krakowa obfitują w niezwykle atrakcyjne turystycznie miejsca. Dość powiedzieć, że ledwie 20 km na północ od Krakowa położony jest Ojcowski Park Narodowy, a w nim mnogość szlaków pieszych, ścieżek rowerowych i udostępnione do zwiedzania jaskinie. Właśnie tereny wokół Ojcowa stały się celem naszej pierwszej lipcowej wycieczki. Chcąc poznać nowe miejsca w Ojcowskim Parku Narodowym postanowiliśmy dojść do doliny Prądnika szlakiem prowadzącym przez dolinę Sąspowską.

Spod obszernego parkingu naprzeciw zajazdu Dworek Ojcowski do doliny Sąspowskiej prowadzi zielony szlak turystyczny. Tym razem wyjątkowo cześć naszej ekipy zabrała ze sobą rozmaite pojazdy - Anielka jechała w wózku, Ola na rowerku biegowym, a Antek na zmianę z Kacprem na hulajnodze. Dzięki temu poruszaliśmy się nieco szybciej niż zwykle, choć na niektórych fragmentach trasy rowerek i hulajnoga musiały być niesione przez tatę albo mamę.

Zielony szlak na całej długości prowadzi przez las i kończy się po dojściu do doliny Sąspowskiej - od tamtej pory podążaliśmy za żółtym szlakiem wzdłuż Sąspówki. Po drodze minęliśmy kilka źródeł, żeremia bobrowe, wapienne skały i sporych rozmiarów grotę. Szlak wyprowadził nas w okolice stawów rybnych w Ojcowie, przy których urządziliśmy sobie dłuższy piknik, po czym wspięliśmy się na skałę Jonaszówkę. Widoki z tego miejsca oczarowują, zobaczcie sami!

Po zdobyciu Jonaszówki ruszyliśmy na północ, w kierunku ojcowskiego zamku, a następnie podążając przez las za zielonym szlakiem dotarliśmy z powrotem do punktu startu. Zapakowaliśmy się do samochodu i pojechaliśmy jeszcze do Pieskowej Skały, gdzie przeszliśmy spod Maczugi Herkulesa na imponujący Zamek Królewski. Gdy byliśmy tam kilka lat temu, zamek był w trakcie remontu i dopiero teraz dane nam było podziwiać jego piękno. Będąc tam w pogodny dzień warto skorzystać z tarasu widokowego nad zamkową kawiarnią, skąd rozpościera się widok na zamkowy dziedziniec i pięknie utrzymane ogrody parterowe.

Data: 7 lipca 2018 r.
Forma: turystyka piesza
Dystans: 8 km
Trasa: Ojców parking - szlak zielony do Doliny Sąspowskiej - szlak żółty przez Dolinę Sąspowską pod Bramę Krakowskią - Ojców - skała Jonaszówka - Ojców parking -> Pieskowa Skała - Maczuga Herkulesa - zamek w Pieskowej Skale