Wydma Orzechowska

Nadmorskie wydmy to nie tylko najsłynniejsze Wydma Łącka i Wydma Czołpińska. Także poza Słowińskim Parkiem Narodowym można spotkać te elementy krajobrazu, choć napewno skromniejsze i mniej spektakularne. Przeglądając mapę trafiliśmy na położoną między Rowami, a Ustką miejscowość Orzechowo i informację o wytyczonej przez nadleśnictwo ścieżce edukacyjnej "Wydma Orzechowska". A jako, że nieopodal znajduje się dodatkowo wieża widokowa w Orzechowie - uznaliśmy, że to świetny pomysł na kolejną wycieczkę.

Ścieżka przyrodnicza "Wydma Orzechowska" zaczyna się na leśnym parkingu w miejscowości Zapadłe. Przy parkingu znajduje się też drewniana wiata i miejsce na ognisko - jednym słowem, fajne miejsce na krótki biwak. Przy wejściu na ścieżkę ustawiona jest też tablica informacyjna z mapą i opisem ścieżki. Ścieżka oznaczona jest zielonymi kółkami z białą obramówką i prowadzi przez nadmorski las w kierunku tytułowej wydmy.

Przez sam teren wydmy ścieżka poprowadzona jest po drewnianych schodach i pomostach. Na szczycie widmy urządzony jest punkt widokowy, z którego można podziwiać ją w całej rozciągłości. Szczególnie ciekawe w przypadku tej wydmy jest obserwowanie, jak na piaszczyste wzgórze powoli wkracza roślinność - chrobotek leśny, turzyca piaskowa, piaskownica zwyczajna i nieliczne sosny.

Dalej ścieżka schodzi z wydmy w las i wraca do parkingu, my jednak w tym miejscu postanowiliśmy skierować się w stronę wybrzeża, które na tym odcinku stanowią dość wysokie, piaszczyste klify i szerokie plaże, upstrzone licznymi kamieniami.

Po chwili zabawy nad morzem wyszliśmy z powrotem na górę klifów i ruszyliśmy wzdłuż nich w kierunku Orzechowa, podążająć za oznaczeniami czerwonego szlaku oraz szlaku świętego Jakuba.

Po niezbyt długiej wędrówce dotarliśmy do wieży widokowej w Orzechowie i skwapliwie skorzystaliśmy z możliwości wejścia na położony niemal 50 metrów nad ziemią taras widokowy. Dzięki tej wysokości, a także położeniu zaledwie 200 m od morza ze szczytu roztacza się bardzo dobry widok na okoliczne lasy i Bałtyk.

Z Orzechowa wróciliśmy leśną ścieżką wzdłuż strumienia na parking. Całość wędrówki zajęła nam nieco ponad 3 godziny, a łączny dystans jaki pokonaliśmy to 6.4 km. Nasza orzechowska pętelka jest na pewno ciekawą propozycją na krótką wędrówkę po zdecydowanie mniej popularnych, acz bardzo interesujących miejscach nad Bałtykiem.

Data: 1 maja 2018 r.
Forma: turystyka piesza
Dystans: ok 4 km
Trasa: parking leśny przy początku ścieżki "Wydma Orzechowska" - Wydma Orzechowska - klifowe wybrzeże w Orzechowie - szlak niebieski - wieża widokowa w Orzechowie - parking